Τρίτη, 5 Ιουνίου 2018

Σκόπια-Κίνα-Ρωσία

Σύμφωνα με την Guardian η Κίνα κάνει τεράστιες επενδύσεις στα Σκόπια, την Σερβία και την Ουγγαρία, και γενικότερα στα Βαλκάνια, και προσπαθεί να δημιουργήσει μία σιδηροδρομική γραμμή Πειραιά-Σκόπια-Σερβία-Ουγγαρία, ώστε να αποκτήσει επιρροή από την Μεσόγειο μέχρι τις πεδιάδες της Ουγγαρίας και την Ανατολική Ευρώπη.



Η Κίνα ελπίζει η Αλβανία, τα Σκόπια και η Σερβία να μπούνε τελικά στην ΕΕ ώστε να σπρώχνει τα εμπορεύματα της από τον Πειραιά προς την Ευρώπη Βλέπε 10η παράγραφο του άρθρου της Guardian. Με αυτόν τον τρόπο η Κίνα θα παρακάμπτει την Ρωσία και θα αποκτά επιρροή στην ΕΕ. Το άρθρο μάλιστα γράφει ότι η Κίνα δεν βιάζεται να αποδεχτεί τους κανόνες της ΕΕ.

Η Ρωσία αντιθέτως κάνει ότι μπορεί για να σταματήσει την ένταξη των Σκοπίων στην ΕΕ. Βλέπε παράγραφο 11 του ίδιου άρθρου.

Βλέπε επίσης “Από την Κούβα μέχρι τα Σκόπια”


Europe is facing a potential crisis in the Balkans. It has to act soon”,
10η , 11η Παράγραφος
Today, geopolitical competition is rife. China is set to become the number one foreign investor in Serbia this year. Plans to build a high-speed railway between the Greek port of Piraeus and Budapest, via Belgrade, are of immense value to China as it deploys its “one belt, one road” trade route between Asia and Europe. The Chinese hope the western Balkans will eventually be integrated into the European single market, though China is in no hurry for its infrastructure projects to abide by EU rules.
This raises many questions. Should the EU start pushing western Balkan countries to adopt its procurement rules now, or later? And is the EU ready to offer compensation if those states end up losing Chinese investments as a consequence of EU integration? Russia’s approach has changed too. Brussels doesn’t need to have a spy in the Kremlin to know that Moscow will do everything it can to prevent Macedonia from joining Nato – not because of its strategic significance, but for its symbolic value.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου