Τετάρτη, 19 Οκτωβρίου 2016

Αίγυπτος-Ιράν (Οκτώβριος 2016)

Η ταύτιση συμφερόντων στην Συρία φέρνει κοντά την Αίγυπτο και το Ιράν, γράφει η Al Monitor, και οι δύο χώρες συζητάνε το ενδεχόμενο να ομαλοποιήσουνε την σχέση τους, με την Σαουδική Αραβία να απειλεί την Αίγυπτο ότι θα σταματήσει να την προμηθεύει με φτηνό πετρέλαιο. Φαντάζομαι ότι και το Ιράν μπορεί να την προμηθεύει με φτηνό πετρέλαιο την Αίγυπτο.

Το άρθρο γράφει ότι το εμπόδιο στην σχέση Αιγύπτου-Ιράν είναι η συνεργασία της Αιγύπτου με την Σαουδική Αραβία και το Ισραήλ, και οι πολύ εχθρικές σχέσεις των δύο αυτών χωρών με το Ιράν.

Να πω εγώ ότι την Αίγυπτο, όπως και το Ιράν, δεν την συμφέρει ο αγωγός Κατάρ-Τουρκίας-Ευρώπης, γιατί φυσικά η Αίγυπτος προτιμά να περνάνε τα LNG carriers του Κατάρ και του Ιράν από το χρυσορυχείο της, την Διώρυγα του Σουέζ, και να αφήνουν εκεί τον οβολό τους.




Η Διώρυγα του Σουέζ, την οποία κατασκεύασαν οι Βρετανοί το 1869, αφήνει στην Αίγυπτο 5.5 δις δολάρια ετησίως, και με την αξίας 5 δις επέκταση που έγινε πέρσι, η Αίγυπτος ευελπιστεί να ανεβάσει το ποσό αυτό στα 13 δις δολάρια ετησίως. Βλέπε Business Insider Build it and they will come" is not enough': Egypt's $8 billion Suez Canal expansion sounds dubious”, Αύγουστος 2015.

Και εκτός από την οικονομική σημασία της Διώρυγας του Σουέζ υπάρχει και η τεράστια γεωπολιτική της σημασία. Άλλωστε ο διάδρομος Eilat-Μεσόγειος Θάλασσα, ως εναλλακτική της Διώρυγας του Σουέζ, αλλά και γενικότερα ο διάδρομος Περσικός Κόλπος-Ισραήλ-Μεσόγειος Θάλασσα, ο οποίος θα παρέκαμπτε την Αίγυπτο αν οι Άραβες του Κόλπου είχαν αναγνωρίσει το Ισραήλ, ήταν ο βασικός λόγος που η Αίγυπτος και η Συρία έκαναν τόσους πολέμους στο Ισραήλ.

Όπως ο διάδρομος Eilat-Μεσόγειος παρακάμπτει την Αίγυπτο, έτσι την παρακάμπτει και ο εμπορικός διάδρομος που πάνε να ανοίξουν οι Άραβες του Κόλπου μέχρι την Τουρκία μέσω της Συρίας. Δεν είναι καλό για την Αίγυπτο να έχουν πρόσβαση οι Άραβες του Κόλπου στην Τουρκία μέσω της Συρίας. Οι Αίγυπτος και η Τουρκία βρίσκονται σε ανταγωνιστικούς Δρόμους του Μεταξιού. Γιατί δεν μιλάμε μόνο για φυσικό αέριο. Μιλάμε γενικά για εμπορικούς δρόμους.


Και φυσικά αν η Αίγυπτος τα βρει με το Ιράν το Ιράν θα σταματήσει να στηρίζει την Μουσουλμανική Αδελφότητα στην Αίγυπτο, και θα σταματήσει να χτυπάει την Αίγυπτο από την Λιβύη και από την Χερσόνησο του Σινά, και μέχρι πρόσφατα και από το Σουδάν. Μαζί με την Τουρκία φυσικά.

Παραδόξως νομίζω ότι και το Ισραήλ έχει τα ίδια συμφέροντα με το Ιράν στο θέμα του αγωγού Κατάρ-Τουρκίας. Ο λόγος είναι ότι οι Τούρκοι χρειάζονται φτηνό αέριο στο νότιο τμήμα της χώρας τους, και όσο δεν φτάνει εκεί το φυσικό αέριο του Κατάρ, το φυσικό αέριο του Ισραήλ θα είναι για την Τουρκία η πιο οικονομική λύση, και η Τουρκία θα χρειάζεται το Ισραήλ. 

Και αν το Ισραήλ δώσει στην Τουρκία τιμές που κανένας άλλος δεν θα της έδινε, η Τουρκία θα αγαπάει το Ισραήλ. Μάλλον η Τουρκία θα θεωρεί χρήσιμο το Ισραήλ.

“How Syria is pushing Egypt and Iran closer”, Οκτώβριος 2016


Build it and they will come" is not enough': Egypt's $8 billion Suez Canal expansion sounds dubious”, Αύγουστος 2015
16η, 17η Παράγραφος
It only took 10 days for the state to raise over $8 billion to fund the canal upgrade. More than 80% of that total came from the Egyptian public's purchase of state-issued bonds. 
But it's still unclear whether the opening of the canal expansion will produce any actual economic benefits. The government certainly seems to think it will, since it expects canal revenues to more than double from the current annual $5.5 billion to $13 billion by 2023.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου