Τρίτη, 26 Απριλίου 2016

Τα Ταξίδια του Μάρκο Πόλο στους Δρόμους του Μεταξιού

Ο Μάρκο Πόλο ήταν ένας Βενετσιάνος έμπορος, ίσος ο πιο γνωστός Βενετσιάνος έμπορος, λόγω των περιγραφών που άφησε από τα ταξίδια τους στους Δρόμους του Μεταξιού.

Χάρτης 1



Ο παρακάτω χάρτης της Wikipedia εμφανίζει τις διαδρομές που ακολούθησε ο Μάρκο Πόλο πάνω στους Δρόμους του Μεταξιού.

Χάρτης 2



Στην Μεσόγειο Θάλασσα η Βενετία κυριαρχούσε για αιώνες στο εμπόριο. Το μεγαλύτερο μέρος των μπαχαρικών (spice trade) που έφταναν από την Ασία στην Μεσόγειο Θάλασσα από τους Μουσουλμάνους εμπόρους, το μετέφεραν στην Ευρώπη οι Βενετσιάνοι έμποροι από την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου.

Χάρτης 3



Όλος αυτός ο πλούτος της Βενετίας σε μεγάλο βαθμό προήλθε από τον προνομιακό της ρόλο στο εμπόριο των Δρόμων του Μεταξιού. Οι Βενετσιάνοι έμποροι αγόραζαν τα μπαχαρικά από την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, και αν κατάφερναν να επιστρέψουν στην Βενετία τα πουλούσαν σε τιμή τουλάχιστον 5πλάσια.

Εικόνα 1




Έλεγα στην προηγούμενη μου ανάρτηση για το Σιδηρούν Παραπέτασμα του Ισλάμ, το οποίο υψώθηκε μπροστά στους “απίστους” μετά την διάδοση του Ισλάμ από τον Προφήτη Μωάμεθ τον 6ο και 7ο  αιώνα μ.Χ.. Βλέπε “Το Ισλαμικό Σιδηρούν Παραπέτασμα”.

Χάρτης 4



Όπως έλεγα, μετά την δημιουργία του Ισλαμικού Χαλιφάτου οι “άπιστοι” δεν επιτρεπόταν να περνάνε από την Αίγυπτο στην Ερυθρά Θάλασσα και τον Ινδικό Ωκεανό, και ο Ινδικός Ωκεανός έγινε μία Μουσουλμανική “λίμνη”. Οι Ευρωπαίοι ήταν αναγκασμένοι να αγοράζουν τα εμπορεύματα της Ασίας από την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου.

Χάρτης 5



Η κατάσταση άλλαξε όταν οι Μογγόλοι, που ήταν μη Μουσουλμανικοί πληθυσμοί, δημιούργησαν την δική τους αυτοκρατορία.

Χάρτης 6




Δεν ξέρω γιατί, αλλά οι Μογγόλοι, αφού ξεκίνησαν από τις στέπες της Κεντρικής Ασίας και ισοπέδωσαν τους Μουσουλμάνους, διαλύοντας την σημαντικότερη τους πόλη την Βαγδάτη, επέτρεψαν στους Δυτικούς να χρησιμοποιούν τους Δρόμους του Μεταξιού. Ήταν στην περίοδο των Μογγόλων που ταξίδεψε στους Δρόμους του Μεταξιού ο Μάρκο Πόλο. Φαντάζομαι ότι επειδή οι Μουσουλμάνοι στέκονταν ανάμεσα στους Ευρωπαίους και τους Μογγόλους, θα ήταν κάτι σαν κοινός εχθρός. Φαντάζομαι.

Μετά τον θάνατο του Τζένγκις Χαν, του ιδρυτή της αυτοκρατορίας τους, οι Μογγόλοι εξισλαμίστηκαν και την θέση της αυτοκρατορίας τους πήρε σταδιακά η Οθωμανική Αυτοκρατορία.

Χάρτης 7




Με την Άλωση της Κωνσταντινούπολης το 1453 μ.Χ. οι Οθωμανοί πήραν τον πλήρη έλεγχο τον Δρόμων του Μεταξιού, και λειτούργησαν και πάλι μονοπωλιακά, κάνοντας δύσκολη την ζωή των Ευρωπαίων. Υπήρξε μάλιστα σειρά πολέμων ανάμεσα στους Βενετσιάνους και τους Οθωμανούς. Βλέπε “Ottoman-Venetian Wars”.

Λόγω της μεγάλης ναυτικής δύναμης της Βενετίας, και λόγω του Μουσουλμανικού μπλόκου στην Αίγυπτο, υπήρχε πίεση στις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες, που ήθελαν ευνοϊκότερους όρους εμπορίου. Ο Πορτογάλος Βάσκο Ντα Γκάμα κατάφερε να κάνει τον γύρω της Αφρικής και να συνδέσει την Ευρώπη με την Ινδία το 1497, και ο Γενοβέζος Χριστόφορος Κολόμβος, προσπαθώντας να ανακαλύψει μία εναλλακτική διαδρομή προς την Ινδία για λογαριασμό της Ισπανίας, “έπεσε” πάνω στην Αμερική το 1492.

Άρθρα

 “Spice Trade”
13η Παράγραφος
From there, overland routes led to the Mediterranean coasts. From the 8th until the 15th century, the Republic of Venice and neighboring maritime republics held the monopoly of European trade with the Middle East. The silk and spice trade, involving spicesincenseherbsdrugs and opium, made these Mediterranean city-states phenomenally rich. Spices were among the most expensive and in-demand products of the Middle Ages, used in medicine. They were all imported from Asia and Africa. Venetian merchants distributed then the goods through Europe until the rise of the Ottoman Empire, that eventually led to the fall of Constantinople in 1453, barring Europeans from important combined land-sea routes.

Silk Road
37η, 38η Παράγραφος
The Mongol expansion throughout the Asian continent from around 1207 to 1360 helped bring political stability and re-established the Silk Road (via Karakorum). It also brought an end to the dominance of the Islamic Caliphate over world trade. Because the Mongols came to control the trade routes, trade circulated throughout the region, though they never abandoned their nomadic lifestyle.
The Mongol diplomat Rabban Bar Sauma visited the courts of Europe in 1287–88 and provided a detailed written report to the Mongols. Around the same time, the Venetian explorer Marco Polo became one of the first Europeans to travel the Silk Road to China. His tales, documented in The Travels of Marco Polo, opened Western eyes to some of the customs of the Far East. He was not the first to bring back stories, but he was one of the most widely read. He had been preceded by numerous Christian missionaries to the East, such as William of RubruckBenedykt PolakGiovanni da Pian del Carpine, and Andrew of Longjumeau. Later envoys included Odoric of PordenoneGiovanni de' MarignolliJohn of Montecorvino,Niccolò de' Conti, and Ibn Battuta, a Moroccan Muslim traveller who passed through the present-day Middle East and across the Silk Road from Tabriz between 1325–54.



2 σχόλια: