Δευτέρα, 21 Σεπτεμβρίου 2015

Η Μάχη για τα Σιδηροδρομικά και Οδικά Δίκτυα των Νέων Δρόμων του Μεταξιού

 Λέω συνέχεια για τις συγκρούσεις και τους πολέμους για το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, γιατί η ενέργεια είναι με μεγάλη διαφορά ο σημαντικότερος διαμορφωτής των γεωπολιτικών συσχετισμών. Αλλά φυσικά υπάρχουν και άλλοι παράγοντες, που αν και δευτερευούσης σημασίας παίζουν κάποιο ρόλο, όπως είναι για παράδειγμα η πώληση οπλικών συστημάτων, η διεκδίκηση των ποταμών κλπ. Τα σιδηροδρομικά και οδικά δίκτυα είναι ένας τέτοιος παράγοντας.

Συνδέονται βέβαια και αυτά με την ενέργεια, γιατί μέσω των οδικών και σιδηροδρομικών δικτύων γίνεται ευκολότερη και η μεταφορά των ενεργειακών αποθεμάτων. Να θυμίσω ότι η σιδηροδρομική γραμμή Βαγδάτης-Βερολίνου (Baghdad Railway), που θα ένωνε την Γερμανία με το Ιράκ, που τότε ήταν υπό την κατοχή των συμμάχων των Γερμανών των Οθωμανών, ήταν μία από τις σημαντικότερες αιτίες του Α Παγκοσμίου Πολέμου.

Έχω επίσης αναφέρει πολλές φορές την σύγκρουση Τουρκίας-Κίνας για την Ανατολική Κινεζική επαρχία Xin Jiang, στην οποία οι Μουσουλμάνοι αποτελούν την πλειοψηφία, και στην οποία δρα η Σουνιτική Ισλαμική τρομοκρατική οργάνωση East Turkestan Islamic Movement (ΕΤΙΜ). Turkestan αποκαλούν την περιοχή οι εθνικιστές Τούρκοι. Βλέπε “Τουρκία VS Κίνα”

Χάρτης 1 Xinjiang

 Η Xin Jiang είναι η επαρχία της Κίνας που την ενώνει με το Καζακστάν και το Τουρκμενιστάν, χώρες με τις οποίες η Κίνα είναι συνδεδεμένη με δίκτυα πετρελαίου και φυσικού αερίου που η ίδια κατασκεύασε. Από την Xin Jiang θα περάσει επίσης ο Ρωσό-Κινεζικός αγωγός φυσικού αερίου Altai Pipeline, αν ποτέ κατασκευαστεί, την κατασκευή του οποίου συμφώνησαν η Κίνα και η Ρωσία το καλοκαίρι του 2014. Από την Xin Jiang θα περάσουν επίσης οι χερσαίοι Νέοι Δρόμοι του Μεταξιού που προωθεί η Κίνα, από τους οποίους η Κίνα θα προμηθεύεται πρώτες ύλες και θα εξάγει τα προϊόντα της. Οι Νέοι Δρόμοι του Μεταξιού αφορούν σε σειρά δικτύων, και δεν υπάρχει κάποιος χάρτης που να απεικονίζει με ακρίβεια αυτούς τους εμπορικούς διαδρόμους, γιατί και αυτοί μεταβάλλονται ανάλογα με τις εξελίξεις.

Το Καζακστάν φιλοδοξεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στους Νέους Δρόμους του Μεταξιού, και ήδη όπως είπα συνδέεται με την Κίνα με σειρά αγωγών πετρελαίου από το Καζακστάν, και με σειρά αγωγών που στέλνουν στην Κίνα το φυσικό αέριο του Τουρκμενιστάν μέσω του Καζακστάν. Όπως θα διαβάσετε στο παρακάτω άρθρο του από τους Astana Times του Καζακστάν, με τίτλο Major Transport Corridor to Connect Kazakhstan, Russia, China by 2015”, του Φεβρουαρίου 2015, η Κίνα και το Καζακστάν έχουν συμφωνήσει στην κατασκευή του διαδρόμου Western Europe-Western China, ο οποίος έχει και την υποστήριξη της ΕΕ. Δεν ξέρω αν το δίκτυο Western Europe-Western China αφορά σε οδικά ή σιδηροδρομικά δίκτυα. Το πιθανότερο να αφορά σε κάποιο συνδυασμό των δύο.

“Major Transport Corridor to Connect Kazakhstan, Russia, China by 2015”, του Φεβρουαρίου 2015
1η , 2η Παράγραφος
Russia, China and the European Union have signed new agreements with Kazakhstan giving the go-ahead to complete the Western Europe-Western China international transport corridor by 2015.
The new transportation corridor is the largest project of its kind ever undertaken in the history of Central Asia.
4η Παράγραφος
Some 2,452 kilometres (1,523.6 miles) of the new roads will be constructed in Kazakhstan. That programme will cost 825.1 billion tenge ($5.47 billion) and involve 1,390 kilometres (863.7 miles) of the Kyzylorda – Turkestan – Shymkent – Taraz – Almaty – Khorgos highway to Category I standards with four-lane highways and 1,062 kilometres (659.9 miles) of the route from the Russian border through Martuk, Aktobe, Karabutak, and Kyzylorda) to Category II standards. Conditions for turns, visibility and angles on inclines and descents will be substantially improved.

Όπως θα διαβάσετε στο άρθρο, και όπως θα δείτε στον χάρτη που περιλαμβάνει, ο διάδρομος αυτός είναι η πιο σύντομη σύνδεση Κίνας-Δυτικής Ευρώπης, συγκρινόμενος με τον σιδηρόδρομο Trans-Siberian και τους θαλάσσιους δρόμους του μεταξιού. Βλέπε χάρτη από το άρθρο.
Χάρτης 2


Η Κίνα όμως είχε υποσχεθεί και στην Τουρκία το 2010 ότι θα κατασκεύαζε μία υπερσύγχρονη σιδηροδρομική γραμμή που θα συνέδεε την Κίνα με την Τουρκία, και η οποία θα χρηματοδοτούνταν με Κινεζικά κεφάλαια. Η Κίνα όμως έμεινε στις υποσχέσεις και δεν προχώρησε ποτέ αυτό το έργο. Η Κίνα είναι λίγο σαν ένας γαμπρός που υπόσχεται σε όλες τις γυναίκες ότι θα τις παντρευτεί. Βλέπε το άρθρο του Γιαπωνέζικου Nikkei Asian Review. Το Nikkei Asia Review ανήκει σε έναν από τους μεγαλύτερους ειδησεογραφικούς οργανισμούς της Ιαπωνίας.

China all aboard Turkish high-speed rail effort”, του Ιουλίου 2015
1η, 2η, 3η 4η, 5η και 6η Παράγραφος
Chinese President Xi Jinping and his Turkish counterpart, Recep Tayyip Erdogan, agreed here Wednesday to pursue greater economic cooperation between their countries, with China seeking to move forward on rail exports.
     Erdogan is making his first visit to China since becoming Turkey's president after a lengthy stint as prime minister. His country lies at the junction of Europe and Asia, which Xi envisions linking with his "One Belt, One Road" vision -- a 21st-century take on the ancient Silk Road. Turkey also counts itself among the founding members of the Chinese-led Asian Infrastructure Investment Bank. A delegation of more than 100 Turkish business representatives is accompanying Erdogan in China.
     The two countries agreed back in 2010 to plans for a major Turkish railway buildup with Chinese money and technology. But nothing has come of that deal. Last July, Erdogan, then prime minister, said Turkey aims to lay roughly 3,500km of high-speed rail. That month saw the opening of a fast connection between Istanbul and Ankara.
Xi and Erdogan may have discussed Turkish plans to build a third nuclear power plant, the subject of negotiations involving China Nuclear Power Engineering and U.S. plant builder Westinghouse, a unit of Japan's Toshiba.
     Turning to matters of security, the two leaders agreed to coordinate their countries' efforts against terrorism. China fears that members of its Muslim population are heading off to join the Islamic State -- and that they will return home radicalized. Xi and Erdogan are thought to have discussed Turkish protests over Chinese religious policy toward Uighurs, a Turkic ethnic group who practice Islam and live mostly in China's far west.
    The leaders also appear to have discussed a missile defense system that China is trying to sell to the Turks. Asked whether this issue came up in the summit, a senior Chinese Foreign Ministry official said that the two countries would increase cooperation on this front, suggesting it had. The U.S. and NATO, to which Turkey belongs, oppose the sale.

Χάρτης 3


Να σημειώσω ότι οι γραμμές στους δικούς μου χάρτες είναι πρόχειρες γραμμές και σε καμία περίπτωση δεν αποτυπώνουν τους πραγματικούς οικονομικούς διαδρόμους.

Ενώ όμως η Κίνα δεν προχώρησε το Τουρκικό σιδηροδρομικό δίκτυο, έδειξε μεγαλύτερο ενδιαφέρον για το δίκτυο Western Europe-Western Asia, που θα περνάει από το Καζακστάν και την Ρωσία. Ούτε αυτό το δίκτυο φυσικά έχει κατασκευαστεί, κυρίως γιατί η Ρωσία έχει κωλυσιεργήσει στο τμήμα που αφορά την Ρωσία, όπως μπορείτε να διαβάσετε στο παρακάτω άρθρο των Asia Times, με τίτλο “Kazakhstan breaks ground on Chinas New Silk Road”, του Μαίου 2015.

Kazakhstan breaks ground on China’s New Silk Road”, του Μαίου 2015
1η, 2η και 3η Παράγραφος
Kazakhstan authorities are pledging to speed up implementation of China’s New Silk Road project. Their efforts will focus on the Western Europe-Western China road system, as well as other transit routes spanning Central Asia.
Russia, meanwhile, despite its “Ostpolitik” eastward policy shift, remains slow to develop its section of the Western Europe-Western China road system. Major showcase projects, such as the Western Europe-Western China road system, are suffering as a result.
For Kazakhstan, efforts to become a major transit route between Asia and Europe are a priority. On May 22, President Nursultan Nazarbayev mooted plans to finish Kazakhstan’s section of the Western Europe-Western China road system by the end of 2015.

Η Ρωσία, της οποίας το βασικό γεωπολιτικό μέλημα είναι το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, μπορεί να χρησιμοποιεί αυτό το δίκτυο για να παίζει την Κίνα, την Τουρκία και το Καζακστάν, χώρες πολύ σημαντικές για την ενεργειακή πολιτική της Ρωσίας. Η Κίνα αγοράζει φυσικό αέριο και πετρέλαιο από την Ρωσία, και επίσης δανείζει χρήματα στην Ρωσία, από την Τουρκία μπορεί να φτάσει στην Ευρώπη το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο της Μέσης Ανατολής και της Κασπίας Θάλασσας, και το Καζακστάν μπορεί να στείλει το πετρέλαιο του στην Ευρώπη μέσω της Τουρκίας, και όχι μέσω της Ρωσίας όπως στο παρελθόν έκανε. Εξάλλου όλοι θέλουν να πληρώνουν οι Κινέζοι τον λογαριασμό, κάτι που φυσικά δυσαρεστεί τους Κινέζους.

Όπως όμως έλεγα πρόσφατα η Κίνα φαίνεται ότι έχει αποφασίσει να εντάξει στα σοβαρά την Τουρκία στους Νέους Δρόμους του Μεταξιού, και πρόσφατα η COSCO πήρε ένα τμήμα του Τουρκικού λιμανιού Ambarli στο Ευρωπαϊκό τμήμα της Κωνσταντινούπολης. Βλέπε “Η Ένταξη της Τουρκίας στους Νέους Δρόμους του Μεταξιού”.


Επίσης, όπως θα διαβάσετε στο παραπάνω άρθρο του Nikkei Asian Review, η Κίνα φαίνεται ότι προχωράει με την Τουρκία το θέμα της κατασκευής του σιδηροδρόμου στην Τουρκία. Το άρθρο γράφει ότι μαζί με την κατασκευή του σιδηροδρόμου οι δύο χώρες συζητούν να κατασκευάσει η Κίνα ένα πυρηνικό εργοστάσιο στην Τουρκία, και να δούνε μαζί το θέμα της τρομοκρατίας στην Xin Jiang, γιατί όπως γράφει το άρθρο η Κίνα ανησυχεί επειδή ένα μεγάλο μέρος των Μουσουλμάνων της Xin Jiang εντάσσεται στον ISIS και στην συνέχεια επιστρέφει στην Κίνα.

Η Τουρκία έχει ήδη πολύ μεγάλη συνεργασία με την Ρωσία στο θέμα της ενέργειας, και η ένταξη της στους Νέους Δρόμους του Μεταξιού, που θα φέρουν στην Τουρκία δισεκατομμύρια δολάρια, θα κάνουν την σχέση της Τουρκίας με τις ΗΠΑ ακόμη πιο προβληματική.

Βλέπε επίσης “Ο Ρόλος της Τουρκίας στην Κεντρική Ασία”


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου