Σάββατο, 19 Σεπτεμβρίου 2015

Η Ένταξη της Τουρκίας στους Νέους Δρόμους του Μεταξιού

Όπως θα διαβάσετε στο παρακάτω άρθρο των Asia Times, με τίτλο Chinas Silk Road project gets port in Turkey”, του Σεπτεμβρίου 2015, η Τουρκία εντάσσεται στους Νέους Δρόμους του Μεταξιού που προωθεί η Κίνα. Οι Νέοι Δρόμοι του Μεταξιού αφορούν σε μία σειρά οδικών, σιδηροδρομικών και θαλάσσιων δικτύων, καθώς και αγωγών πετρελαίου και φυσικού αερίου, που θα επιτρέψουν στην Κίνα να εισάγει πρώτες ύλες, και να εξάγει τα προϊόντα της στην Ευρώπη και την Αφρική.

Δεν θα βρείτε κάποιων χάρτη που να είναι απόλυτα σωστός γι’αυτά τα δίκτυα, γιατί δεν είναι βέβαιο ποια από τα projects που ανακοινώνει η Κίνα θα ολοκληρωθούν τελικά και ποια όχι. Κάποια από αυτά τα δίκτυα η Κίνα τα ανακοινώνει περισσότερο για να τα ανακοινώσει και να κερδίσει τις εντυπώσεις, και κάποια τα ανακοινώνει για να τα ολοκληρώσει οπωσδήποτε. Κάποια άλλα είναι μία ενδιάμεση κατάσταση. Η Ελλάδα έχει ενταχθεί στους Δρόμους του Μεταξιού με την επένδυση της COSCO στον Πειραιά.


 Το άρθρο των Asia Times γράφει ότι η συνεργασία Τουρκίας-Κίνας θα ήταν πολύ πιο δυνατή αν δεν υπήρχε το πρόβλημα των δύο χωρών στην ανατολική επαρχία της Κίνας την Xin Jiang, όπου η πλειοψηφία του πληθυσμού είναι Μουσουλμάνοι, και όπου δρα η ομάδα των Σουνιτών Ισλαμιστών East Turkestan Islamic Movement (ETIM). Η Τουρκία διεκδικεί να παίξει σημαντικό ρόλο σε ολόκληρη την περιοχή της Κεντρικής Ασίας, αφού οι πληθυσμοί εκεί είναι κυρίως Μουσουλμανικοί, και η Τουρκία έχει πλεονέκτημα έναντι της Ρωσίας, που υπερέχει στρατιωτικά στην περιοχή, και έναντι της Κίνας, που υπερέχει οικονομικά στην περιοχή.

Τα πάντα όμως έχουν μία τιμή, και το άρθρο αναφέρει ότι η ένταξη της Τουρκίας στους Νέους Δρόμους του Μεταξιού θα βοηθήσει τις δύο χώρες να ξεπεράσουν τα προβλήματα τους. Η Κινεζική COSCO πήρε ένα τμήμα του Τουρκικού λιμανιού Ambarli, το οποίο βρίσκεται στο Ευρωπαϊκό τμήμα της Κωνσταντινούπολης. Για την Ελλάδα η ένταξη της Τουρκίας στους Νέους Δρόμους του Μεταξιού δεν είναι ένα καλό νέο, γιατί η Κίνα θα έχει μικρότερη ανάγκη τα σιδηροδρομικά και οδικά δίκτυα της Ελλάδας για να φτάσει στην Ανατολική Ευρώπη. Από την άλλη πλευρά η Ελλάδα είναι μέλος της ΕΕ και η Τουρκία δεν μπορεί να αντικαταστήσει την Ελλάδα από αυτήν την άποψη. Αν θυμάστε μάλιστα κατά την διαπραγμάτευση του Τσίπρα με την ΕΕ οι Κινέζοι επέμεναν ότι η Ελλάδα θα πρέπει να βρει μία λύση εντός της ΕΕ, γιατί αυτό εξυπηρετεί τα συμφέροντα τους.

Να προσθέσω ότι θα ήταν αδύνατο να μην ενταχθεί η Τουρκία στους Νέους Δρόμους του Μεταξιού, γιατί η σημασία της Τουρκίας, και της Κωνσταντινούπολης ειδικότερα, είναι εδώ και αιώνες τεράστια για τους δρόμους του μεταξιού, λόγω της τεράστιας σημασίας της Κωνσταντινούπολης για τους θαλάσσιους και τους χερσαίους δρόμους του μεταξιού. Θέλω να πω ότι δεν είναι η συνεργασία Κίνας-Τουρκίας κάτι που πρέπει να μας στενοχωρήσει, γιατί Δρόμοι του Μεταξιού χωρίς Τουρκία δεν γίνονται. Είναι απλά κάτι που δεν μπορούμε να αποφύγουμε. Και στο κάτω κάτω της γραφής τα δίκτυα αυτά ενισχύουν την παγκόσμια οικονομία και κάνουν καλό σε όλους. Η γεωπολιτική τους διάσταση βέβαια είναι ένα θέμα, αλλά είναι καλό να συνδέεται η παγκόσμια με όλο και περισσότερα και καλύτερα δίκτυα. Τα περισσότερα και καλύτερα δίκτυα προωθούν την παγκοσμιοποίηση, που αν κάποια στιγμή επιτευχθεί θα είναι μία ευλογία για την ανθρωπότητα.




China’s Silk Road project gets port in Turkey”, του Σεπτεμβρίου 2015




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου