Παρασκευή, 7 Αυγούστου 2015

Η Διώρυγα του Παναμά και της Νικαράγουα

Η Διώρυγα του Παναμά δημιουργήθηκε από τις ΗΠΑ το 1914, και ενώνει τον Ατλαντικό με τον Ειρηνικό Ωκεανό, μειώνοντας την απόσταση από την μία πλευρά της Αμερικανικής Ηπείρου στην άλλη, από τα 20.900 χιλιόμετρα στα 8.300 χιλιόμετρα (από 13 χιλιάδες μίλια στα 5.2 χιλιάδες μίλια). Βλέπε χάρτη 1.

Εικόνα 1


Οι ΗΠΑ έχουν πολύ καλές σχέσεις με τον Παναμά, και από το 1999 παραχώρησαν τον έλεγχο της Διώρυγας του Παναμά στον Παναμά, αλλά στην διώρυγα εξακολουθεί να δραστηριοποιείται και το Αμερικανικό Ναυτικό. Η Κίνα προσπαθεί να δημιουργήσει μία νέα διώρυγα, την Διώρυγα της Νκαράγουα, από την οποία θα μπορούν να περνάνε ακόμη μεγαλύτερα πλοία. Βλέπει χάρτη 2.

Εικόνα 2


Όπως θα διαβάσετε στο παρακάτω άρθρο του Diplomat, με τίτλο “Nicaragua Canal: Chinas Strategic Presence in Central America”, του Ιουνίου 2015, ως εμπνευστής στο project της Νικαράγουα, αξίας 50 δισεκατομμυρίων δολαρίων, εμφανίζεται ένας Κινέζος δισεκατομμυριούχος. Όλοι όμως θεωρούν ότι πίσω από το έργο βρίσκεται η Κίνα. Το άρθρο αναρωτιέται πως θα πρέπει να αντιδράσουν οι ΗΠΑ, και αν μπορούν να κάνουν κάτι, και ισχυρίζεται ότι το project θα φέρει ανάπτυξη στην περιοχή, και θα βοηθήσει και τις ΗΠΑ, αλλά στην συνέχεια θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως μία βάση για το Κινεζικό Ναυτικό.

Να προσθέσω εγώ ότι στην περιοχή βρίσκεται η πλουσιότερη χώρα στον κόσμο σε αποθέματα πετρελαίου, η Βενεζουέλα, η οποία με αποθέματα 300 δισεκατομμυρίων βαρελιών πετρελαίου αφήνει δεύτερη ακόμη και την Σαουδική Αραβία (267 δις βαρέλια). Η Βενεζουέλα εξάγει πετρέλαιο και στις ΗΠΑ και στην Κίνα, και είναι μία χώρα που ενδιαφέρει πάρα πολύ και τις δύο χώρες. Οι ΗΠΑ έχουν το γεωγραφικό πλεονέκτημα, όμως η Βενεζουέλα είναι μία σοσιαλιστική χώρα υψηλής διαφθοράς, και έχει κάθε λόγο να προτιμά την συνεργασία με την Κίνα, ώστε να απαιτείται πολύ μικρότερη διαφάνεια στις συναλλαγές.

Η Κίνα έχει πολλά συμφέροντα έτσι κι αλλιώς στην Λατινική Αμερική, αλλά το να βρίσκεται τόσο κοντά στην Βενεζουέλα το Κινεζικό Ναυτικό είναι σίγουρα στρατηγικής σημασίας για την Κίνα. Στο παρακάτω άρθρο του Bloomberg, με τίτλο  “Falling Oil Prices Push Venezuela Deeper Into China's Orbit”, Δεκέμβριος 2014, θα διαβάσετε ότι από το 2008 η Κίνα έχει χορηγήσει στην Βενεζουέλα δάνεια ύψους 46 δισεκατομμυρίων δολαρίων, τα οποία η Βενεζουέλα θα ξεπληρώσει στην Κίνα με εξαγωγές πετρελαίου.

Επίσης, οι ΗΠΑ έχουν πολλούς συμμάχους στον Νότιο Ειρηνικό, και έχουν βάσεις κοντά στην Κίνα, και με αυτή την κίνηση, αν τελικά στην Νικαράγουα βρεθεί το Κινεζικό Ναυτικό, η Κίνα θα πλησιάσει και αυτή με την σειρά της τις ΗΠΑ.

Για άρθρο του Diplomat βλέπε “Nicaragua Canal: China’s Strategic Presence in Central America”, Ιούνιος 2015

Για το άρθρο του Bloomberg βλέπε
“Falling Oil Prices Push Venezuela Deeper Into China's Orbit”, Δεκέμβριος 2014



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου