Πέμπτη, 16 Ιουλίου 2015

Το Σουδάν Ανάμεσα στην Σαουδική Αραβία και το Ιράν και οι Νέοι Δρόμοι του Μεταξιού

Το Σουδάν χωρίστηκε το 2011 σε δύο χώρες, στο Σουδάν και στο Νότιο Σουδάν, με τους Άραβες Σουδανούς να ελέγχουν το Σουδάν, και τους μη Αραβικούς πληθυσμούς να ελέγχουν το Νότιο Σουδάν. Το πετρέλαιο του Σουδάν βρίσκεται στο σημερινό Νότιο Σουδάν, αλλά τα διυλιστήρια βρίσκονται στο σημερινό Σουδάν. Επίσης μόνο μέσω των αγωγών που περνάνε από το Σουδάν μπορεί το πετρέλαιο του Νοτίου Σουδάν να φτάνει στο λιμάνι Port Sudan, και να αποστέλλεται προς πώληση σε τρίτες χώρες. Βλέπε κόκκινη γραμμή στον πρώτο χάρτη.



Όπως θα διαβάσετε στο παρακάτω άρθρο του Bloomberg, με τίτλο “Sudan Blocks South Sudanese Oil Exports Via Its Pipelines”, του Νοεμβρίου 2011, το Σουδάν απαγόρευσε στο Νότιο Σουδάν να εξάγει το πετρέλαιο του μέσω του Σουδάν, μέχρι να λυθεί το θέμα των transit fees που το Νότιο Σουδάν θα καταβάλει στο Σουδάν για την εξαγωγή του πετρελαίου του.

Όσο το Σουδάν ήταν μία ενιαία χώρα, οι Άραβες του Σουδάν, που ήταν αυτοί που είχαν και την διοίκηση της χώρας, έβλεπαν τους Σαουδάραβες ως ανταγωνιστές τους, αφού το Σουδάν εξήγαγε το πετρέλαιο τους μέσω του Port Sudan, και λίγο πιο πάνω, στο λιμάνι Yanbu της Σαουδικής Αραβίας, κατέληγε ένας μεγάλος αγωγός, που συνέδεε τα πλούσια κοιτάσματα που βρίσκονται στην βορειοδυτική πλευρά της Σαουδικής Αραβίας με την Ερυθρά Θάλασσα. Βλέπε δεύτερο χάρτη από Energy Information Administration. Στο λιμάνι Yanbu καταλήγει και ο αγωγός πετρελαίου East-West Petroline, και ένας αγωγός φυσικού αερίου.


Από την στιγμή που οι Άραβες του Σουδάν έπαψαν να είναι παραγωγοί πετρελαίου το 2011, όταν η χώρα τους χωρίστηκε στο Σουδάν και στο Νότιο Σουδάν, αφού τα κοιτάσματα του πρώην Σουδάν βρίσκονται στο σημερινό Νότιο Σουδάν, έπαψαν να βλέπουν και τους Σαουδάραβες ως ανταγωνιστές τους, τουλάχιστον στον βαθμό που τους έβλεπαν ως τέτοιους στο παρελθόν.

Γι’αυτό και όπως θα διαβάσετε στο παρακάτω άρθρο του Bloomberg, με τίτλο “Sudan Joining Saudi Campaign in Yemen Shows Shift in Region Ties”, του Μαρτίου 2015, εδώ και δύο περίπου χρόνια το Σουδάν έχει αρχίσει να μετακινείται από την πλευρά του Ιράν στην πλευρά της Σαουδικής Αραβίας, της οποίας μάλιστα πήρε το μέρος στον πρόσφατο πόλεμο που ξέσπασε στην Υεμένη ανάμεσα στην Σαουδική Αραβία και το Ιράν.

Στο παρακάτω άρθρο της Sudan Tribune, με τίτλο “Saudi Arabia denies providing financial aid to Sudan”, του Απριλίου 2015, θα διαβάσετε ότι σύμφωνα με πληροφορίες, η Σαουδική Αραβία κατέθεσε 4 δισεκατομμύρια δολάρια στην Κεντρική Τράπεζα του Σουδάν, ως αντάλλαγμα για την στρατιωτική και διπλωματική υποστήριξη του Σουδάν στον πόλεμο της Υεμένης. Κάτι που η Σαουδική Αραβία δεν αποδέχεται σύμφωνα με το άρθρο.

Αυτό που έχει σημασία είναι ότι από την στιγμή που οι Σουνίτες Άραβες του Σουδάν έπαψαν να είναι πετρελαιοπαραγωγοί, έπαψαν να βλέπουν τους Σουνίτες Άραβες της Σαουδικής Αραβίας ως ανταγωνιστές. Οι Σαουδάραβες τώρα είναι μία πηγή οικονομικής ενίσχυσης για τους Άραβες του Σουδάν. Το Νότιο Σουδάν μάλιστα, που είναι ο μεγάλος εχθρός του Σουδάν, είναι και ένας οικονομικός αντίπαλος της Σαουδικής Αραβίας, γιατί η Κίνα προσπαθεί να δημιουργήσει έναν αγωγό που θα ενώσει το πετρέλαιο του Νοτίου Σουδάν, στην αγορά του οποίου κυριαρχεί η Κίνα, με το μεγάλο λιμάνι της Κένυας Lamu, προκειμένου να το στέλνει στην Κίνα.

Στο παρακάτω άρθρο των Reuters, με τίτλο “Kenya says Chinese firm wins first tender for Lamu port project”, του Απριλίου 2013, θα διαβάσετε για την επένδυση 25 δισεκατομμυρίων δολαρίων που σκοπεύει να κάνει η Κίνα στην Κένυα, προκειμένου να ενώσει το Νότιο Σουδάν και την Αιθιοπία με τον Ινδικό Ωκεανό.

Η Κίνα βέβαια έχει πολύ μεγαλύτερες φιλοδοξίες για το λιμάνι Lamu της Κένυας. Η Κίνα φιλοδοξεί να δημιουργήσει στην Αφρική ένα μεγάλο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων, σιδηροδρόμων και αγωγών πετρελαίου και φυσικού αερίου, που θα καταλήγουν στο λιμάνι Lamu της Κένυας. Αυτό το δίκτυο θα διοχετεύει τις πρώτες ύλες της Αφρικής στην Κένυα, απ’όπου και θα φεύγουν για το λιμάνι Gwadar του Πακιστάν. Από το Gwadar θα καταλήγουν στην Κίνα, μέσω του οικονομικού διαδρόμου Κίνας-Πακιστάν (China Pakistan Economic Corridro CPEC). Μέσω της ανάποδης διαδρομής, Πακιστάν-Κένυας δηλαδή, θα φτάνουν στην Αφρική τα κινεζικά προϊόντα. Βλέπε χάρτη 3.



Θεωρώ δεδομένο ότι η Γαλλία θα ζητήσει από την Σαουδική Αραβία να πιέσει το Σουδάν, προκειμένου το τελευταίο να μην επιτρέπει στους Ισλαμιστές που υποστηρίζονται από το Ιράν, την Τουρκία και το Κατάρ, να χτυπάνε την Γαλλία στην Δυτική Αφρική πχ Νίγηρας, Μάλι, μέσω του Central African Republic. Υπάρχει βέβαια και η Λιβύη που δεν είναι στον έλεγχο του Σουδάν. Βλέπε τέταρτο χάρτη. Η Γαλλία, μετά την χειροτέρευση στις σχέσεις Σαουδικής Αραβίας-ΗΠΑ, λόγω της προσέγγισης ΗΠΑ-Ιράν, έσπευσε να αναλάβει τον ρόλο του προστάτη της Σαουδικής Αραβίας, στην οποία πουλάει και άφθονα οπλικά συστήματα. Το αν η Σαουδική Αραβία μπορεί να σταματήσει το Σουδάν να συνεργάζεται με το Ιράν εναντίον της Γαλλίας στην Δυτική Αφρική δεν το γνωρίζω.



Γιατί μπορεί το Σουδάν να συντάσσεται με την Σαουδική Αραβία στην Μέση Ανατολή, εναντίον του Ιράν, αλλά μπορεί στην Δυτική Αφρική το Σουδάν να εξακολουθήσει να συνεργάζεται με το Ιράν. Συμβαίνουν αυτά, και το είδαμε και στην περίπτωση της Χαμάς, η οποία πήρε το μέρος του Σουνιτών Ισλαμιστών που υποστηρίζονταν από την Τουρκία και το Κατάρ στην Συρία και στο Ιράκ, εναντίον του Ιράν, αλλά στην Γάζα εξακολούθησε να συνεργάζεται με το Ιράν εναντίον του Ισραήλ. Κάθε γεωγραφικό σημείο έχει τις ιδιαιτερότητες του.

Βλέπε επίσης “Ο Ρόλος του Σουδάν στον Πόλεμο για την Αφρική”

Βλέπε επίσης “Ο Οικονομικός Διάδρομος Κίνας-Πακιστάν”


Για το άρθρο των Reuters βλέπε
Kenya says Chinese firm wins first tender for Lamu port project”

Για το πρώτο άρθρο του Bloomberg βλέπε
Sudan Blocks South Sudanese Oil Exports Via Its Pipelines”

Για το δεύτερο άρθρο του Bloomberg βλέπε
Sudan Joining Saudi Campaign in Yemen Shows Shift in Region Ties”

Για το άρθρο της Sudan Tribune βλέπε
Saudi Arabia denies providing financial aid to Sudan

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου