Τρίτη, 16 Ιουνίου 2015

Ο Οικονομικός Διάδρομος Κίνας-Πακιστάν (CPEC)

Πολύ ενδιαφέρον άρθρο της World Tribune, με τίτλο “Pakistan, China move quickly on economic corridor from Gwadar port over Indias objections”, του Ιουνίου 2015, σχετικά με τον οικονομικό διάδρομο Κίνας-Πακιστάν, που προωθεί η Κίνα. Η Κίνα σκοπεύει να επενδύσει 45 δις δολάρια σε αυτόν τον διάδρομο, σε αυτοκινητοδρόμους, σιδηροδρομικές γραμμές, λιμάνια, και σε αγωγούς πετρελαίου και φυσικού αερίου.



Μέσω του China Pakistan Economic Corridor (CPEC) η Κίνα θα βγει στο λιμάνι του Πακιστάν Gwadar, θα γίνει χώρα δύο ωκεανών (Ειρηνικός και Ινδικός), θα περικυκλώσει την Ινδία, έναν από τους βασικούς της αντιπάλους, και κάποια στιγμή μπορεί να μετατρέψει το λιμάνι Gwadar και σε μία ναυτική κινεζική βάση, αποκτώντας πάτημα στον Περσικό Κόλπο. Η Ινδία αντιδρά στον οικονομικό διάδρομο Κίνας-Πακιστάν, γιατί ο διάδρομος αυτός διασχίζει την περιοχή του Kashmir, μία περιοχή στα σύνορα Ινδίας-Κίνας-Πακιστάν, στην οποία οι τρεις χώρες έχουν συνοριακές διαφορές και αντικρουόμενες εδαφικές διεκδικήσεις. Η γεωγραφική σύνδεση Κίνας-Πακιστάν είναι γενικότερα μεγάλο πλήγμα για την Ινδία, αφού οι δύο χώρες είναι οι παραδοσιακοί της αντίπαλοι.

Μέσω του Gwadar η Κίνα θα γλυτώνει δισεκατομμύρια δολάρια σε μεταφορικά, καθώς θα μπορεί μέσω του Gwadar να προμηθεύεται πρώτες ύλες από τον Περσικό Κόλπο και την Αφρική, και μέσω του Gwadar θα στέλνει στον Περσικό Κόλπο και στην Αφρική τα προϊόντα της. Επίσης μέσω του Gwadar θα μπορεί να αποφεύγει τα στενά της Νότιας Κινεζικής Θάλασσας, την οποία η Κίνα διεκδικεί σχεδόν εξολοκλήρου, κάτι που την φέρνει σε αντιπαράθεση με τις γειτονικές χώρες, Βιετνάμ, Μαλαισία, Φιλιππίνες, Ινδονησία. Αυτές οι χώρες, ακόμη και το Βιετνάμ, που είναι ένας παραδοσιακός σύμμαχος της Ρωσίας, στρέφονται στις ΗΠΑ για βοήθεια.

Η Νότια Κινεζική Θάλασσα είναι το πιο καυτό γεωπολιτικό σημείο του πλανήτη, το πιο πιθανό σημείο ανάφλεξης, γιατί είναι το μόνο σημείο του πλανήτη όπου η Κίνα και οι ΗΠΑ αναμετρώνται άμεσα, αφού οι ΗΠΑ έχουν ξεκαθαρίσει ότι δεν θα επιτρέψουν στην Κίνα να εξοπλίσει τις βραχονησίδες που βρίσκονται στην ΑΟΖ των υπολοίπων χωρών. Από την Νότια Κινεζική Θάλασσα περνάει όλο το πετρέλαιο που κατευθύνεται προς την Κίνα, την Ιαπωνία, την Νότια Κορέα, και ένα μεγάλο μέρος του πετρελαίου που κατευθύνεται προς την Αμερικανική Ήπειρο.

Αντιθέτως στον Περσικό Κόλπο η Κίνα προς το παρόν βολεύεται από το να μην έχει στρατιωτική παρουσία, γιατί έτσι δεν χρειάζεται να κάνει την νταντά σιτς κόντρες Αράβων-Περσών-Τούρκων, και έτσι μπορεί να συνεργάζεται με όλους, ένα πλεονέκτημα που δεν έχουν οι ΗΠΑ. Επομένως η Νότια Κινεζική Θάλασσα είναι το καυτό σημείο, γιατί στον Περσικό γίνεται σύγκρουση Αράβων-Τούρκων-Περσών. Αν όμως γίνει σύγκρουση στην Νότια Κινεζική Θάλασσα, θα είναι σύγκρουση ΗΠΑ-Κίνας, και οι στρατιωτικές επιχειρήσεις εκεί θα είναι άλλου βεληνεκούς.

Λόγω του China Pakistan Economic Corridor, το Πακιστάν, μία Μουσουλμανική Σουνιτική χώρα, ένας παραδοσιακός σύμμαχος των Αράβων του Κόλπου, αρχίζει να καλοβλέπει τους Σιίτες Μουσουλμάνους του Ιράν, οι οποίοι έχουν στενή οικονομική συνεργασία με την Κίνα. Άλλωστε μέσα από το Πακιστάν μπορεί το Ιράν να στέλνει στην Κίνα φυσικό αέριο και πετρέλαιο, κάτι που σημαίνει πολλά εκατομμύρια σε προμήθειες για το Πακιστάν.

Οι Κινέζοι γνωρίζουν την μεγάλη επιρροή που έχουν οι Άραβες στο Πακιστάν, αφού είναι ο παραδοσιακός σύμμαχος της χώρας, και ξέρουν πολύ καλά ότι η συνεργασία Πακιστάν-Ιράν μπορεί να προκαλέσει στο Πακιστάν εμφύλιο, ανάμεσα σε αυτούς που συνεργάζονται με το Ιράν και σε αυτούς που συνεργάζονται με τους Άραβες.



Παλιότερα είχε πέσει στο τραπέζι η ιδέα για τον αγωγό Ιράν-Πακιστάν-Ινδία (IPI). Αυτόν τον αγωγό τον πολεμούσαν οι Άραβες, αλλά δεν βόλευε και την Κίνα, γιατί θα έπρεπε να βασίζεται στον παραδοσιακό της αντίπαλο την Ινδία. Αλλά δεν βόλευε και την Ινδία, γιατί θα έπρεπε να βασίζεται στον παραδοσιακό της αντίπαλο το Πακιστάν. Με τον αγωγό Ιράν-Πακιστάν (IP) αντιθέτως, η Κίνα και το Πακιστάν και περικυκλώνουν την Ινδία, και αποφεύγουν την ενεργειακή τους σύνδεση μαζί της.

Ένα άλλο πλεονέκτημα του αγωγού Ιράν-Πακιστάν για την Κίνα, είναι ότι με αυτό τον αγωγό μπορεί να βρεθεί μία λύση ανάμεσα στους Άραβες και τους Ιρανούς. Για το Κατάρ και το Ιράν αυτό είναι σχετικά εύκολο, γιατί οι δύο χώρες μοιράζονται το μεγαλύτερο κοίτασμα φυσικό αερίου στον κόσμο, το South Pars-North Fields, και μπορούν να τροφοδοτήσουν από κοινού αυτόν τον αγωγό. Η Κίνα ελπίζει να βρει όμως μία λύση στο Πακιστάν και ανάμεσα στους υπόλοιπους Άραβες και τους Ιρανούς. Φαντάζομαι ότι αν δημιουργηθούν στο Gwadar αγωγοί, ή υποδομές, που να επιτρέπουν και στους Άραβες, εκτός από τους Ιρανούς, να αδειάζουν το πετρέλαιο τους εκεί, ίσως αποφευχθεί να γίνει στο Πακιστάν αυτό που έγινε στην Συρία, στο Ιράκ και στην Υεμένη. Αυτό τουλάχιστον ελπίζουν να πετύχουν οι Κινέζοι, χωρίς να σημαίνει ότι είναι κάτι εύκολο.

Δεν πρέπει άλλωστε να ξεχνάμε ότι οι Κινέζοι αγοράζουν πετρέλαιο και από τους Άραβες και από τους Ιρανούς, και έχουν άριστες σχέσεις και με τους δύο. Επομένως έχουν μεγάλη επιρροή και στις δύο πλευρές, και μπορούν να παίξουν τον ρόλο του διαιτητή στο Πακιστάν.

Λίγο πιο πάνω, το Αφγανιστάν είναι μία ακόμη χώρα που συγκρούονται οι Άραβες και οι Ιρανοί για επιρροή. Οι Άραβες ευελπιστούν να ελέγχουν το Αφγανιστάν για να μπορούν να χτυπήσουν αν χρειαστεί το Ιράν, και οι Ιρανοί επιδιώκουν να θεραπεύσουν την επιρροή των Αράβων στο Αφγανιστάν. Αυτό όμως που ενώνει τους Άραβες και τους Ιρανούς στο Αφγανιστάν, είναι η εναντίωση τους στον αγωγό TAPI (Turkemnistan-Afghanistan-Pakistan-India), που προωθούν οι ΗΠΑ και η Ινδία.

Η Ινδία είναι ένας παραδοσιακός σύμμαχος της Ρωσίας, αλλά η κόντρα της με την Κίνα, και η συμμαχία της Κίνας με την Ρωσία, την στρέφουν προς τις ΗΠΑ. Γι’αυτό τον λόγο η Ινδία βοηθά τις ΗΠΑ στην προώθηση του αγωγού TAPI. Το ιδανικό για την Ινδία θα ήταν ένας θαλάσσιος αγωγός Ιράν-Ινδία, ή Ομάν-Ινδία, αλλά ένας τέτοιος αγωγός πάλι θα πρέπει να περάσει από την ΑΟΖ του Πακιστάν. Επομένως η Ινδία είναι πολύ δύσκολο να γλυτώσει μία ενεργειακή σύνδεση με το Πακιστάν. Γι’αυτό και τον αγωγό Iράν-Πακιστάν-Ινδία παλιότερα, τον είχαν ονομάσει “Peace Pipeline”. Επειδή θα έφερνε πιο κοντά τους Ινδούς και τους Πακιστανούς, δύο μεγάλους εχθρούς, και δύο πυρηνικές δυνάμεις.

Για το άρθρο της World Tribune βλέπε παρακάτω link.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου